In general vorbind, in economie pretul de piata se formeaza pe baza cererii si a ofertei. Insa atunci cand vine vorba despre sectorul imobiliar pentru a raspunde la intrebarea „Cum este determinat pretul imobilului?”, pe langa fortele pietei, trebuie luati in considerare si alti factori cheie care determina valoarea imobiliara, precum:
- Constructia fizica a cladirii
Tipul cladirii, calitatea constructiei, stilul arhitectural etajul la care se afla, numarul total de etaje, prezenta unui lift care faciliteaza accesul, toate acestea afecteaza valoarea locuintei. Practica arata ca apartamentele situate la primul si ultimul etaj sunt oferite la un pret mai mic decat altele.
- Apropierea de centrele comerciale si de afaceri
In ciuda progreselor in tehnologia informatiei, exista inca o nevoie de apropiere fata de centrele de afaceri. Prin urmare, zonele cele mai atractive si preferate raman cu retele cheie de transport, in apropierea principalelor centre comerciale si de afaceri, ceea ce duce, la randul sau, la cresterea preturilor imobiliarelor in aceste zone.
- Apropierea de reteaua de transport
Apropierea de transportul public bun are un efect pozitiv asupra preturilor locuintelor. Comoditatea transportului este masurata prin disponibilitatea si regularitatea diferitelor moduri de transport, costurile de calatorie si, nu in ultimul rand, desigur, calatoriile confortabile.
- Panorama oferita
Cert este ca o locuinta cu vedere magnifica este oferita la un pret mai mare decat o locuinta cu vedere normala. O serie de studii arata ca cei care iubesc peisajele sunt dispusi sa plateasca mai mult pentru o proprietate cu vederi uimitoare. In functie de perceptiile oamenilor, frumusetea peisajului poate fi diferita pentru fiecare.
Unii ar prefera peisajul urban, altii ar fi impresionati de privelistile panoramice la mare, privelistile frumoase ale muntilor sau reperele naturale. In functie de calitatea vederii, locuintele pot fi impartite in cele cu vedere completa, partiala sau cele cu vedere partial proasta.
- Locatia proprietatii
Faimoasa expresie engleza „location, location, location”- subliniaza faptul ca este cel mai important factor de pret pentru imobiliare. In zonele mai reputate si mai centrale ale orasului valoarea imobiliara este mare. In plus, apropierea de magazine mari, parcuri, scoli, centre comerciale, infrastructura de transport, creste potentialul cartierelor si zonelor individuale.